Önemli Türk Ressamları ve En Ünlü Eserleri

Türk Resim sanatında birbirinden önemli yüzlerce ressam vardır. bu ressamlarımız arasından ayrım yapmak çok zordur. Bununla birlikte yaşadıkları dönemlere damgalarını vurmuş ve ismi birbirinden değerli olan ressamlarımızın hepsine bir yazıda yer vermek neredeyse imkansızdır. Bu nedenle resim sanatına emek veren tüm ressamlarımızı saygıyla anarak;  Dünyaca ünlü Türk ressamlarından, Fikret Muallâ, İbrahim Çallı, Abidin Dino, Hikmet Onat ve Hasan Kavruk’u kısaca tanıtacağız.

Fikret Muallâ

Fikret Muallâ Saygı (1903 – 1967) 20. yüzyılın dünyaca ünlü Türk ressamı. Çalkantılı ve bohem yaşam tarzı nedeniyle sadece sanatı değil, yaşamı da resim tarihine adeta bir mitoloji olarak geçmiştir.

Sanat hayatı

Fikret Mualla mutlu olabilmek ve her şeyi unutmak için resim yapmıştı. Bu nedenle sanat dünyasındaki çeşitli akımlardan etkilenmedi, resimlerini yaparken sezgilerini kullandı, kendi tarzını yarattı. Eserlerine kendi hislerini aktardı. Coşku dolu resimler yaptı. Huysuz, uzlaşmasız kişiliğini ve mutsuz yaşamını resimlerine yansıtmadı, yaşama sevinci dolu resimler yaptı.

Şehirleri resmetmeyi seven Mualla, resimlerine İstanbul ve Paris’in insanlarını, sokaklarını, kafelerini, sirkleri, genelevleri, balıkçıları resimlerine taşımıştır. Renklerle oynamayı seven sanatçının, Henri Matisse’in renk kullanımından çok etkilendiği bilinir.

Resimlerini genellikle renkli fon kağıtları üzerine guaj boya ile yaptı. Sulu boya ve pastel malzemelerini resimlerinde sıkça kullandı. Paris sanat ortamında tanınması biraz zaman alan Fikret Mualla’nın eserlerini Picasso’nun övdüğü, hatta bir resmini satın aldığı, kendi çalışmalarından birini de ona hediye ettiği ve Fikret Muala’nında Picasso’nun verdiği tabloyu bir rakı parasına sattığı bilinir.

Fikret Mualla’nın başlıca eserleri arasında Oturan Adamlar, Kafe, Marsilya’da Fransız İşçileri Bir Kahvede, Haliç ve Süleymaniye, Paris’te Bir Sokak, Baloncu ve Balıkçı sayılabilir.

Ölümünden sonra Paris’te açık artırmaya çıkarılan resimleri de Türk devleti tarafından satın alınmış ve Ankara Resim ve Heykel Müzesi’nde bir Fikret Mualla Salonu oluşturulmuştur.

1976’da dostlarından, yakınlarından ve çeşitli koleksiyonlardan derlenen yüz on sekiz resmi ile Ankara’da adına bir sergi düzenlendi. Yapıtlarının çoğu bugün özel koleksiyonlarda bulunmaktadır.

Günümüzde Paris’te Fikret Mualla Dostları Dernegi adında bir dernek vardır, Bu dernek, Fikret Mualla’nın tablolarının orjinalligini arastirmak ve ressami tanitmak sorumluluğunu yüklenmiştir.

Abidin Dino

Abidin Dino, (d. 23 Mart 1913, İstanbul – ö. 7 Aralık 1993,Paris) Türk ressam, karikatürist, yazar, film yönetmeni.

Çok yönlü bir kültür adamı olan Abidin Dino, çağdaş Türk resminin öncülerindendir. Türk resim tarihinde D Grubu ve Yeniler Grubu adlarıyla anılan sanat topluluklarının öncülerinden olmuştur. Türkiye’nin yanısıra Fransa, Cezayir, ABD gibi ülkelerden sergiler açmış; yurtdışında Fransa Plastik Sanatlar Birliği Onur Başkanlığı, New York Dünya Sanat Sergisi Danışmanlığı gibi görevler üstlenmiştir. Sol görüşlü bir aydın olan Dino, siyasi düşünceleri nedeniyle bir süre Türkiye’de sürgünde yaşamış 1952’den itibaren Paris’te hayatını sürdürmüştür.

Kitapları: Kısa Hayat Öyküm,  Sensiz Herşey Renksiz,  Sinan – Bir Düşsel Yaşamöyküsü, Yeditepe Öyküleri

İbrahim Çallı

İbrahim Çallı ( d.13 Temmuz 1882, Çal, Denizli – ö. 22 Mayıs 1960 İstanbul ) Türk ressam. Yrd. Doç. Dr. Özand Gönülal, İbrahim Çallı’nın resimlerini, genel olarak “manzara, natürmort, nü, ve portreler olmak üzere gruplandırmak mümkündür” diyor; ve devamla: “Manzara”  resimlerine baktığımızda panoramik doğa görüntülerinin yanısıra şehir kesitlerini ve “balıkçılar” resminde olduğu gibi, doğa içinde günlük yaşam öykülerini bulmak mümkündür.”

“Adalardan” adlı resminde olduğu gibi panoramik anlayışa sahip olmasına karşın komposizyonu oluşturan biçimlerin daha belirgin vurgulanmasını sağlamıştır. Şehir kesitlerini yansıttığı resimlerinde, belgesel niteliğinde bir yaklaşım sergilenmiştir. “Bursa Türbeleri”  adlı resim bu yaklaşımın önemli bir örneğini oluşturmaktadır.”

“Balıkçılar” adlı çalışmasında, resim yüzeyine tamamen hakim olan kayık ve içinde bulunduğu denizin ilişkisi, bir görüntü oluşturmaktan çıkmış, yaşamdan alınmış bir zaman diliminin dinamik karakterini belirgin bir şekilde yansıtmaktadır. Buna karşın kayıktaki figürlerin sahip olduğu biçim statik bir yapıyı yansıtmasına karşın, lekesel değerler sayesinde hareketin varlığını sergilemektedir. Fırça vuruş biçimi ve farklı renk lekeleriyle kayığın içinde bulunduğu denize çırpıntılı bir karakter katarak izleyicinin derinliklerinde bir heyecan oluşmasını sağlamıştır. Resim yüzeyinde kullandığı renk skalası içerisinde yer alan çarpıcı renkleri, kayığın üzerinde topluyor olması, dikkati insan varlığının gün içerisinde yaşadığı zorlu bir yaşam kesitine çekmeye çalıştığı izlenimi yaratmaktadır.”

İbrahim Çallı, Manolyalar”Natürmort”, İbrahim Çallı’nın yaratı süreci içerisinde farklı bir yere sahiptir. Bu resimlerinde kullandığı ışık ve bununla belirginleşen lekesel değerler ile renk skalası yaşam derinliğine kökleri uzanan bir tutkunun varlığına işaret etmektedir. Bu eserlerinde ölü bir doğa resmetmesine karşılık, kompozisyon düzeni ve fırça vuruşlarıyla yaşama ilişkin bir dinamiği yakalamak mümkündür.”

Hikmet Onat

Hikmet Onat, (d. 1882 İstanbul – ö. 1977 İstanbul), Türk ressam.

Empresyonist akımın Türkiye’deki devamcılarından olan Hikmet Onat, Türk resim tarihinin büyük ustalarındandır. Bir asra yaklaşan yaşamında ancak bir kere sergi açabildi. Yapıtları Devlet Resim ve Heykel Sergileri’nde yer aldı. 1973 ve 1974 yıllarında üst üste çalışmaları ödüle değer görüldü. İlk ve son sergisini ölümünden birkaç ay önce açan sanatçı, 14 Mart 1977’de İstanbulda öldü.

Resimdeki Tablo: Hikmet Onat, Büyükdere Peyzaj, 1970 TÜYB 55×75
Öneml Eserleri: Salacak’ta Kayıklar Ve Kızkulasi, Peyzaj, Büyükdere ,Büyükada,Dilburnu, Manolyalar ,Çengelköy,Onat ,Balıkçı Tekneleri, Topkapı Sarayı, İstanbul Peyzajı ve Meyve Tabağı

Hasan Kavruk

Hasan Kavruk (Akseki, 25 Şubat 1919 – 29 Ocak 2007, İstanbul), Türk ressamı ve eğitimcisi. Çağdaş Türk resim sanatında lirik soyutlamacı anlayışın öncülerinden olan ressam, Modern Figüratif akımın en ısrarlı icracı ve takipçilerindendir.

1955 yılında Türkiye Büyük Millet Meclisi’nce, yeni Meclis Binasına konmak üzere Bursa’ya ait tablolar yapmak üzere görevlendirilmiş ve Meclis Jürisince yapıtları kabul edilmiştir.

Hasan Kavruk 2.JPG

1963 yılında İzmir’de açılan Birinci Sanat Festivali’nde Resim dalında birincilik ödülü kazanmış ve bundan üç yıl sonra 1966 yılında İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Sanat Ödülü’nü kazanarak “Yılın Ressamı” seçilmiştir. Bu arada Tahran’daki RCD Sekreterlik Binası’nın tefrişi için yapıtı gönderilen beş Türk sanatçısından birisidir. 1968 yılının Eylül ayında da Türkiye Ressamlar Cemiyeti’nin düzenlediği Altın Baykuş Madalyası birincilik ödülünü kazanmıştır.

1947 yılından bu yana resimlerini Klasik Batı Müziği eşliğinde çalışan Hasan Kavruk, ilham kaynağı olarak Anadolu’nun bu somut manzaralarından Klasik Batı Müziği’nin soyut ve sembolik dünyasına da geçerek birçok yapıtlar ortaya koymuştur. Bu konuda yaptığı en önemli kompozisyonları, İzmir ve Ankara’daki Devlet Konservatuarlarındadır. Buralarda sunulan yapıtların ana ilham kaynağı da yine Klasik Batı Müziği’nin en ünlü kişiliklerinden bazılarının sesleridir.

İlgili Yazılar

4 Yorum “Önemli Türk Ressamları ve En Ünlü Eserleri”

  1. Çok sağolun. tam aradığımı buldum ama biraz daha kısa ve en önemli yerlerini yazssaydınız, tam aradığımı bulurdum 🙂

  2. Atatürkün Açtığı Kurum Ve Kuruluşlar hakkında ödevimiz var. Bu yazıyı ekler misiniz?

  3. Çok etkileyici ben çok beqendim arkadaşlardan biri qünümüzdeki eser demiş ama fikret mualla çoktan öldü bü resim beni çok derinden vurdu yazık o kadar fakirlerki bu resimdeki insanlar ama belli ki yürekleri zengin

Yorumlar kapalı